• Lid worden? Klik hier
  • Youri Verschut met EHC tegen ex-ploeggenoten bij Hellas

21 jan 2023

TREFZEKERE SCHUTTER VERHEUGT ZICH OP DERBY: ‘WORDT SPANNENDE POT’

Het is voor een sporter altijd bijzonder om met zijn huidige ploeg tegen zijn vorige club te spelen. Dat geldt ook voor Youri Verschut die zaterdag met EHC de strijd aanbindt met Hellas, waar hij óók een aantal jaren handbalde. Voor Verschut is de partij dus beladen, maar voor beide teams zijn juist nu de punten van belang.

Hellas kan na de verliespartij in Arnhem geen punten verspelen om in de race te blijven voor de titel. EHC uit Leidschendam-Voorburg heeft een overwinning hard nodig om weg te blijven uit de gevarenzone van de eredivisie. Veel zal in de derby bij EHC afhangen van schutter Youri Verschut. Hij is in het team van trainer/coach Hedi Boumnijel de ‘koningsschutter’ met wekelijks een hoge plaats op de topscorerslijst.

De handballoopbaan van de 30-jarige Verschut ging niet over rozen. Hij begon op zijn achtste jaar in de D-jeugd bij EHC en speelde daar tot zijn twintigste. Dát was voor hem het moment om naar het Haagse Hellas over te stappen.

,,Mijn oude trainer Neso Saponjic was van EHC naar Hellas gegaan en die club speelde op dat moment op een hoger niveau. Dat wilde ik wel eens proberen. Kijken hoever ik kon komen. Helaas kreeg ik twee keer een zware blessure aan mijn schouder waaraan ik ook tweemaal ben geopereerd. In totaal heb ik vier seizoenen bij Hellas doorgebracht, maar daarvan heb ik anderhalf seizoen aan de kant gezeten met blessures.”

TWEEDE OPERATIE

Na de tweede operatie had Verschut het wel even gezien met de handbalsport. Het herstel en de vele trainingen vormden een te zware belasting. ,,Ik wilde ook wat meer vrije tijd”, legt hij uit. ,,In die periode ben ik weer regelmatig bij EHC gaan kijken. Zij speelden toen eerste divisie en trainden ‘maar’ twee keer per week. Dat was wel te doen en ik had toch weer zin om wedstrijden te spelen”, verklaart Verschut zijn herstart bij de club uit Leidschendam-Voorburg.

De opbouwspeler is een slimme schutter en beschikt over veel spelinzicht. Er zijn wedstrijden bij dat hij met gemak tien of meer doelpunten achter de vijandelijke keeper schiet. ,,Maar dat komt ook, omdat ik de penalty’s neem. Dat tikt lekker aan. Ik heb niet echt een hard schot, maar ik heb geleerd om naar de keeper te kijken als ik schiet. Dat pakt vaak goed uit, zeker dit seizoen. Ik ben geen fysieke of explosieve speler, dus ik moet het vooral hebben van mijn inzicht.”

EXTRA MOTIVATIE

Youri Verschut, in het dagelijks leven werkzaam bij Siemens als Technical Sales Support Professional, kijkt met speciale belangstelling uit naar het duel met de Haagse rivaal. ,,Een aantal gasten met wie ik in hetzelfde team zat bij Hellas, speelt daar nog steeds. Ook is Björn Budding nu weer trainer/coach en dat was hij ook voor een periode dat ik bij Hellas was. Dat maakt het dan wel extra leuk om weer tegen hen te spelen en dat geeft ook een extra motivatie om te winnen.”

Het zal voor EHC een hele klus worden tegen het sterke Hellas, weet ook Verschut. ,,Wij begonnen erg goed aan de competitie, maar er zaten daarna ook wat mindere wedstrijden tussen. Maar wij hebben tegen de topploegen laten zien dat we goed tegenstand kunnen bieden. We verloren bijvoorbeeld maar met één punt verschil van Houten dat meedoet om de titel. We missen dit seizoen vooral de constantheid. De precieze oorzaak is lastig aan te geven, maar het is vooral mentaal. De focus is niet voor elke wedstrijd optimaal. Maar dat zal voor zaterdag tegen Hellas geen probleem zijn. Dan zijn we extra gemotiveerd en dan kan het dus zomaar een spannende pot worden.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Fotograaf Eric van der Ende van Sportsnap.